Sort by
Sort by

COVID-19 fyldte meget i Nestlés første kvartal

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, leverede i årets første kvartal en omsætning på 20,8 mia. CHF (147,7 mia. DKK) og en organisk vækst på 4,3 pct.
Henriette Kjær Schmidt,
To Press Releases list

Nestlé topchef, Mark Schneider, ser Corona-krisen som dybt alvorlig og som en krise, der desværre vil påvirke mennesker i lang tid fremover.

”COVID-19-krisen fortsætter med at påvirke hele vores liv på stærke og til tider tragiske måder. Vores tanker er med alle dem, der er blevet påvirket, og vi udtrykker vores dybeste sympati med dem, der har mistet deres kære. Nestlé har et specielt ansvar på dette tidspunkt. Vores mad- og drikkevarer hjælper med at holde mennesker sunde, giver komfort og hjælper til bedring. Vores medarbejdere, især vores arbejdere i forreste række, har vist ekstraordinært engagement i at holde vores virksomhed løbende og imødekomme forbrugernes behov. Vi vil fortsætte med at arbejde hårdt for at levere mad og drikke til mennesker over hele verden hver dag.”

Han tilføjer:

”Vores virksomhed forblev modstandsdygtig i første kvartal, og det afspejler vores brede, diversificerede produktportefølje og vores stærke lokale tilstedeværelse i 187 lande. Denne krise er imidlertid langt fra ovre, og vi vil stå over for mange usikkerheder i de kommende kvartaler. Vi vil fortsætte med at tilpasse os hurtigt til ændrede forbrugerbehov og til udfordringer i vores globale forsyningskæder. Som en pålidelig arbejdsgiver og forretningspartner opfylder vi vores forpligtelser. Som en god borger og betroet nabo fortsætter vi med at tilbyde vores hjælp, især til de mest sårbare i samfundet. I de sidste 154 år har Nestlé med succes overvundet mange udfordringer. Vi er sikre på, at vi – sammen med alle dem, der kæmper mod pandemien og dens konsekvenser – også vil overvinde denne.”

I Danmark sælger Nestlé fx kaffe, medicinsk ernæring, morgenmad, børne-ernæring, plantebaserede fødevarer og chokolade, og i årets første kvartal satte Corona også sit klare præg på arbejdet i Nestlé.

”Corona blev i slutningen af kvartalet det helt store fokus for os. Vi traf hurtigt foranstaltninger, der skulle sikre sundhed og sikkerhed for vores medarbejdere, kunder og forbrugerne, samtidig med, at vi opretholdt vores aktiviteter på en god og ansvarlig måde. Vi lukkede hovedkontoret i Ørestaden helt ned og informerede vores kunder med det samme. Vi har formået at opretholde leverancerne til kunderne, fordi vi har reageret hurtigt og ansvarligt. Det vil vi fortsætte med at gøre,” siger landechef Henriette Kjær Schmidt, Nestlé Danmark.  

På salgssiden fortsatte Starbucks det indtog på kaffehylderne i supermarkederne, som blev påbegyndt ved lanceringen i slutningen af 2019.

”Vi har lanceret Starbucks i originale Nespresso-kapsler i december, og i begyndelsen af 2020 blev Starbucks også introduceret som Nescafé Dolce Gusto-kapsler, som hele bønner og som filterkaffe. Før havde Starbucks’ rene kaffeprodukter ikke været ude på hylderne i detailhandlen. Vi kan konstatere, at danskerne i den grad har taget Starbucks til sig. Det har været meget overvældende at opleve,” siger landechefen.

Derudover har Nestlé i 2020 lanceret Resorb i detailhandlen. Det er tabletter mod dehydrering. Disse væskeerstatningstabletter har hidtil kun kunnet fås på apoteker.

”Vi har også her i Danmark set en tendens i, at der bliver købt flere basisvarer under Corona-pandemien, og det har positivt kunnet ses på Hälsans Kök, der er vores plantebaserede mærke. Hälsans Kök har netop som forberedelse på grillsæsonen lanceret en vegansk pølse, Incredible Sausage, i to varianter, og her er vi meget spændte på at se, hvordan danskerne tager imod dem,” siger Henriette Kjær Schmidt.
 
Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371