Sort by
Sort by

Danskerne vil gerne spise mere bæredygtigt, men synes det er for dyrt

Nestlé bæredygtighed fødevarer
To Press Releases list

Nestlé har foretaget en undersøgelse af danskernes syn på bæredygtighed og fødevarer. Vil vi gerne spise mere bæredygtigt, hvad forhindrer os i det og hvad er egentligt bæredygtigt for os? Maire-Louise Boisen Lendal, medstifter og direktøren hos tænketanken Frej, understreger undersøgelsens relevans og pointerer at ”Fødevarervirksomheder har en stor forpligtelse til at hjælpe forbrugerne med at træffe de mere bæredygtige fødevarevalg”.

Hovedkonklusionerne i undersøgelsen følger nedenfor:

1. Halvdelen af danskerne vil gerne spise mere bæredygtigt og hele 27% pointerer, at det er mangel på viden, der forhindrer dem i at foretage mere bæredygtige fødevarevalg. At forbrugerne mener, at de mangler viden for at vurdere om produkter er bæredygtige, understreges af det faktum, at hele 48% mener, at en form for mærkningsordning på produkterne er den bedste garant for bæredygtighed. Det er dog ikke entydigt hvilke af de eksisterende mærkningsordninger, som forbrugerne foretrækker. 39% af danskerne peger på produkternes oprindelse som det vigtigste for at afgøre om produktet er bæredygtigt.

Ifølge Marie-Louise Boisen Lendal stemmer undersøgelsen overens med tidligere undersøgelser, der viser at forbrugerne mangler viden og hun tilføjer: ”Der er behov for, at det bliver langt tydligere, hvilke produkter, der har den mindst negative påvirkning på kloden.”

Vurdering af fødevarers bæredygtighed er en kompleks størrelse, der indeholder mange forskellige parametre, og som ofte ikke kan begrænses til en mærkningsordning, mener Nestlés bæredygtighedschef, Ulla Luhtasela. Hun påpeger, at de helt store og komplekse klimaplaner og resultater, ikke umiddelbart er noget forbrugeren vil kunne se på produkterne, men at det er dem, der gør forskellen i klimaregnskabet.

Ulla Luhtasela understreger ”Vores klima-roadmap er en meget ambitiøs plan, der sigter mod halvering af vores CO2 afftryk i 2030 og en opnåelse af net zero i 2050. Planen indebære bl.a. investering i regenerativ landbrug, transition til 100% vedvarende energi i 2025 og transformation og udvikling at produktporteføljen til at blive mere klimavenlige. Nestlé har adskillige projekter i Norden, der bidrager direkte til net zero planen, f.eks. gennem et stadigt stigende fokus på plantebaseret kost, reducering af affald på fabrikker og reducering af CO2 udledninger. Alt sammen tiltag, der vil gøre en enorm stor forskel for hele vores operationsapperat og produktudvikling – og for vores CO2 aftryk – men som ikke kan kobles direkte på en mærkningsordning, før vi har fået en harmoniseret og let forståelig mærkningsordning på EU niveau”.

2. I modsætning til de andre nordiske lande, står danskerne alene med at vurdere emballagen, som noget af det vigtigste i deres vudering af, hvornår et produkt er bæredygtigt. 33 % mener at valget af emballage er det vigtigste.

Nestlés nordiske Portfolio Strategy Manager for kaffe, der blandt andet tæller verdens største kaffe-brand Nescafé, Anna Lindqvist, siger: ”Det er vigtigt, at vi kikker hele vejen rundt om vores produkter og deres livscyclus, når vi taler bæredygtighed. Emballagen spiller en stor rolle i Nestlés rejse mod net zero og vi har forpligtet os til at alt vores emballage er 100% genbrugeligt eller genanvendeligt i 2025. Allerede sidste år nåede vi vores 100% ambition på vores Nescafe Gold emballage og vi arbejder på højtryk for at resten af vores kaffeportefølje opnår samme status inden for de næste 3 år”.

3. Hele 47% vil gerne købe mere bæredygtigt end de gør i dag. Men prisen afholder dem. Undersøgelsen viser, at 34% af befolkningen mener, at prisen afholder dem fra at købe bæredygtigt, mens hele 57% blandt den yngre del af befolkningen (18-34 årige) mener det samme.

Nestlés nordiske bæredygtighedschef Ulla Luhtasela pointerer dog, at markedet og udbyddet af bæredygtige fødevarer er steget markant og understreger: ”Man behøver ikke længere at vælge mellem bæredygtig og billig mad. Der er i dag mange gode muligheder for at købe bæredygtige fødevarere - i forskellige prisklasser. Nestlé arbejder konstant på at udvikle produkter i forskellige priskategorier, der samtidig bidrager til den bæredygtige udvikling”.

Marie-Louise Boisen Lendal pointerer: ”Nestlé og andre store fødevarevirksomheder har en særlig forpligtigelse til at gøre de mest bæredygtige produkter til de billigste produkter. Den rejse har Nestlé været på i mange år, og det skal forsætte.”

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udarbejdet og eksekveret af Kantar Sifo på vegne af Nestlé. Den er baseret på 4.313 interviews i Norden, med et repræsentativt udsnit af befolkningen mellem 18 og 79. 1109 interviews er udfærdiget i Danmark. Dataen er indsamlet gennem Kantar´s tilfældigt rekrutterede web panel i hver af de nordiske lande i perioden mellem 15 og 24 november 2021.

Yderligere oplysninger fåes ved henvendelse til kommunikationschef Anna Hagemann Rise på [email protected]


Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og Europas største virksomhed (målt på værdi). Nestlé er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 186 lande i verden og har 270.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 600 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.