Sort by
Sort by

Nestlés egen Formel 1-kører

Julia Neergaard Laursen drønede fra hjembyen Vejle over Storebælt i en alder af 21 for at følge sin passion og ønske om en uddannelse inden for ernæring, sundhed og fødevarer. Julia, som i dag er 29 år, har siden skiftet stillinger ud i Nestlé så hurtigt som en racerkører. Hun brænder for at gøre en forskel – og dét har drevet hendes innovative sult igennem Nestlé.
Julia Laursen
To Press Releases list

Det har dog ikke altid været lige nemt. Men når man lader sig drive af sin passion, bliver selvtilliden opbygget til at gøre noget større, mener hun: 

”I løbet af min bachelor og kandidatuddannelse, oplevede jeg en del modstand af forskellig karakter, som gør, at jeg har opbygget en viljestyrke og gå-på-mod, og mindst evne til at arbejde hårdt for det, jeg vil, og det, som jeg vil skabe,” siger Julia.

Julia Neergaard Laursen kom til Nestlé i 2017, da hun begyndte som studentermedhjælper på sit sidste år af kandidaten. Målet var at navigere hen til det sted, hvor hun kunne gøre en forskel inden for fødevarebranchen. Det fik hende styret direkte henimod Nestlé, hvor kompetencerne kunne udfolde sig i den retning, og hvor bæredygtighed og innovative løsninger var målstregen. 

”Jeg var nok en af de mere målbevidste kandidatstuderende, for jeg vidste, hvor jeg ville hen. Jeg ville have et studiejob i en af de store fødevarevirksomheder, hvor jeg kunne bruge studiejobbet til at forstå, hvad det var, jeg kunne med min uddannelse,” fortæller Julia. 

Hendes passion har drevet hendes udvikling, som skabte de muligheder, der har tilbudt sig igennem tiden. Hendes mange initiativer har præget de stillinger, hun selv har skabt, så de blev relevant for både hende og Nestlé. 

”Jeg er nok tappet ind i en tid, hvor Nestlé har været i gang med en kulturel forandring. Hvor der har været ekstra brug for optimering og kreativitet i en hastigt forandret verden. I min udvikling lærte jeg, at jeg var kreativ. Og jeg lærte, at Nestlé har brug for innovative personer, der tør gøre noget andet, end det, der er gjort indtil nu. Virksomheden giver dig lov til at have et drive, hvor du styrer dine egne projekter, selvom du er ung og fx studentermedhjælper.” 

Hun fortsætter, opstående tippende frem og tilbage på sine fødder. 

”Nestlé giver dig ikke bare en ske og siger, nu har du bare muligheden for at skabe en masse. Det handler om, at man selv skal gribe skeen, så du kan grave og få skabt noget. Nestlé giver dig fundamentet ved at ansætte dig som ung eller som studentermedhjælper.”

Udvikling af egen motor
Udvikling sker ikke kun på baggrund af talent, men Julia havde et drive fra dag ét. Efter hendes nærmeste chef flyttede udenlands, blev det hendes egen opgave at opsøge og fastholde relationer i virksomheden.

Det fortæller Mona Hald, Nordic HR Business Partner: 

”Det har betydet meget at få Julia ind som studentermedarbejder. Da hendes tidligere chef flyttede tilbage til Sverige, tvang det Julia til at blive mere engageret i sit nærmiljø og skabe flere relationer. Ikke kun for at klare sine opgaver, men også for at vise, hvad hun kunne bidrage med. Hun havde derfor i højere grad selv ansvaret for at lade sig drive fremad, og det har hun formået at gøre helt fantastisk. Hun er passioneret, og det er noget, vi sætter pris på i Nestlé.”

Julia Laursen peger på fremtiden som en mulighed for udvikling og en ny måde, Nestlé kan tænke på: 

”Der kommer til at ske rigtig meget inden for bæredygtighed, sundhed og selve smagsoplevelsen i fødevareindustrien. Nestlé er 150 år gammel, og vi er ikke en start-up-virksomhed, der kan tænke bæredygtighed fra starten af. Vi har taget mange valg og skal nu til at ændre måden, vi tænker på i dag. Udfordringen ligger i, at vi skal blive ved med at forandre organisationen og den måde, vi arbejder på. Vi skal tillade forandringer, og det er sådan nogle som mig, der kan være med til at presse på for, at det kan ske.” 

Modet, der fik en rolle
På hjemmefronten har støtten og inspirationen altid været at finde fra hendes kæreste, Nicolai, som arbejder i en start-up virksomhed og ikke mindst har samme faglig baggrund som Julia selv. Men for bare fire år siden havde styrken ikke de samme hestekræfter, som Julia har udviklet den til dag i dag. 

”Jeg tror, det er vigtigt, at når man arbejder proaktivt og vil skabe en masse, som jeg gør, er det vigtigt, at man også oplever modgang. Personligt har jeg været udfordret på, at jeg skulle stille mig op på scenen og turde gå forrest for at kunne blive hørt. Men det har også givet mig en styrke, der har gjort, at jeg nok er svær at fælde i dag. Det har givet mig mod,” siger hun.

Julia Laursen indtog pr. 1. marts 2021 sin nye stilling som Innovation Projects Lead Nordic. En stilling, der kan være med til at skabe endnu flere muligheder for smagsfulde, sundhedsmæssige og bæredygtige tiltag. 

Yderligere oplysninger fås hos:
Martin Broberg, kommunikationschef i Nestlé Danmark: [email protected] 

 

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 187 lande i verden og har 308.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 580 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.