Bornholm, DN og Nestlé vil give plast evigt liv

affald

Verdens første affaldsfrie samfund. Det vil bornholmske BOFA, Danmarks Naturfredningsforening (DN) og den globale fødevarevirksomhed Nestlé skabe på Bornholm i et ambitiøst pilotprojekt om at genbruge og genanvende plastikemballage. Visionen er, at projektet skal blive inspiration for andre – også i andre dele af verden.

De tre parter vil grundigt undersøge mulighederne for at genbruge og genanvende plastemballage. Samarbejdet er del af BOFAs nye udviklingsplatform, Zero Waste Bornholm.

Fra 1. januar 2025 er det producenternes eget ansvar, at emballage fra deres produkter bliver genanvendt. Det har EU tidligere vedtaget. Den nye lovgivning kræver et grundigt forarbejde - det har Nestlé, BOFA og DN sammen sat sig for at blive klogere på.

Parterne i samarbejdet vil bl.a. undersøge mulighederne for cirkulære løsninger for husholdningers plastaffald, genanvendelse af plastfolier i supermarkeder, samt indførsel af særlige indsamlings- og genanvendelsesløsninger for kaffekapsler – alt sammen gennem demonstrationsprojekter på Bornholm.

BOFAs direktør, Jens Hjul-Nielsen fortæller:

”Vores nye samarbejde med Nestlé og DN giver Bornholm en god base for at blive klogere på muligheder og udfordringer, som det udvidede producentansvar giver os. Vi forventer, at vi sammen med vores nye stærke partnere, samt BOFAs nye innovationsplatform, Zero Waste Bornholm, tager et vigtigt skridt imod at blive et 100% cirkulært samfund i 2032”

For Danmarks Naturfredningsforening er det afgørende, at kommuner og virksomheder arbejder sammen om at skabe en cirkulær økonomi, hvor vi genbruger og genanvender frem for at brænde plast.

Mette Ranfelt, Miljøpolitisk chefrådgiver i fra Danmarks Naturfredningsforening, siger:

”Samarbejdet mellem BOFA og Nestlé er rollemodellen for udvikling af det udvidede producentansvar, hvor vi skal sikre, at bl.a. plastemballage bliver produceret, så materialerne kan bruges eller anvendes igen.”

Nestlés direktør for produktion i Norden, Birgitte Krenk, er glad for at kunne teste nogle af Nestlés emballage-ambitioner i et afgrænset område som Bornholm, før det eventuelt rulles ud i andre lande.

”Vi deler til fulde Bornholms og Danmarks Naturfredningsforenings vision om at skabe en verden uden affald. I Nestlé har vi sat mål for, at al plastemballage skal kunne genanvendes i 2025. Vi har også afsat 14 milliarder kr. til at skabe et marked for genbrugsplast i fødevarekvalitet. Samarbejdet her med BOFA og DN er banebrydende, fordi vi i fællesskab arbejder målrettet på en af verdens største udfordringer: at recirkulere plasten, så den ikke bliver brændt, ligger på lossepladser eller ender i naturen.”

De første projekter mellem Nestlé, BOFA og Danmarks Naturfredningsforening igangsættes i 2021 og vil række ud til bl.a. supermarkeder, borgere og affaldsvirksomheder.

Yderligere info om samarbejdet:
Nestlé Danmark, Kommunikationschef, Martin Broberg Tlf. 2321 2371 [email protected]
BOFA, Direktør, Jens Hjul-Nielsen, [email protected] Tlf. 5159 4004
Danmarks Naturfredningsforening, Miljøpolitisk chefrådgiver, Mette Ranfelt, [email protected], Tlf. 3119 3251

Fakta:
Læs mere om Nestlé vision for 100 % genbrugt eller genanvendt plast i 2025 her.
Læs mere om Bornholms vision om at blive verdens første affaldsfrie samfund i 2032 her
Læs mere om BOFAs innovations platform, Zero Waste Bornholm her