Nestlé: ingen udledning af drivhusgasser inden 2050

Der skal ikke være drivhusgas-udledning fra Nestlé i 2050 (netto). Overhovedet. Det annoncerede verdens største fødevarevirksomhed 12. september, hvor virksomheden redegjorde for sin ambition.

Dermed forpligter Nestlé sig til det mest ambitiøse mål i Parisaftalen: at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 °C. Nestlé vil underskrive ‘Business Ambition for 1.5°C´ inden FNs klimatopmøde 23. september.

Dermed fremskynder Nestlé sin indsats for klimaændringer. Det bygger på 10 års arbejde med at reducere udledningen af drivhusgasser. I de sidste fire år har Nestlé tilpasset sine mål med videnskabsbaserede mål for at holde temperaturstigningen under 2 °C.

Nestlé er fast besluttet på at spille en førende rolle i bekæmpelsen af klimaændringer. I løbet af de næste to år vil virksomheden fastlægge en tidsbunden plan, der inkluderer foreløbige mål, som er i overensstemmelse med 1,5 °C-vejen. Nestlé vil hvert år gennemgå sine fremskridt for at sikre, at man er på rette spor.

"Klimaforandringer er en af de største trusler, som vi står over for som samfund. Det er også en af de største risici for vores forretnings fremtid," siger Mark Schneider, administrerende direktør for Nestlé.

"Vi løber tør for tid i kampen for at undgå de værste effekter af den globale opvarmning. Derfor sætter vi en dristigere ambition om at nå frem til en fremtid, hvor vi netto ikke udleder drivhusgasser – det, vi kalder ’netto nul’. Når vi udnytter Nestlés globale ressourcer og branchekendskab ved vi, at vi kan gøre en forskel i betydelig skala. Vores rejse til netto nul er allerede begyndt. Nu fremskynder vi vores indsats,” tilføjer han.
Nestlé har bl.a. disse specifikke aktioner for at nå sin ambition i 2050:

- Nestlé vil fremskynde ændringen/transformationen af produkterne i overensstemmelse med forbrugertendenser og forbrugervalg. Nestlé lancerer flere produkter, der har et bedre miljøaftryk og bidrager til balanceret kost. Det betyder fx flere plantebaserede mad- og drikkevarer. Nestlé vil også søge at ændre opskrifter til sine produkter ved hjælp af mere klimavenlige ingredienser. Forbrugernes efterspørgsel efter de produkter stiger hurtigt, og Nestlés kernestrategi er i tråd med dette skift. Virksomheden går også over til alternative emballagematerialer.