Fuldkorn? Det kommer da fra bananer!

Danskerne ved ikke hvor fuldkorn kommer fra

På trods af, at den snart 10 år lange kampagne fra Fuldkornspartnerskabet for at få danskerne til at spise mere fuldkorn er en af Danmarkshistoriens mest succesfulde indsatser på sundhedsområdet, hersker der stadig en vis forvirring blandt mange danskere om effekten af fuldkorn, og om hvilke produkter man kan finde fuldkorn i.

Ni pct. af danskerne tror fx, at der er fuldkorn i bananer, 13 pct. peger på nødder, og 32 pct. på frø. Men fuldkorn findes kun i korn og ris.

Det viser en international undersøgelse, der er foretaget for Cereal Partners Worldwide af det uafhængige researchinstitut Censuswide i 11 lande, heriblandt Danmark.

Online-undersøgelsen er foretaget i oktober 2017 blandt 1.002 danskere, og den offentliggøres i Danmark 19. januar, der er årets Fuldkornsdag.

Undersøgelsen peger bl.a. på, at der er en markant forvirring blandt danske forbrugere om, hvor meget fuldkorn de bør indtage dagligt. Ifølge undersøgelsen mener 72 pct. af danskerne, at de har en god forståelse af, hvad fuldkorn er, og 52 pct. mener, at de spiser nok fuldkorn. Imidlertid viser undersøgelsen, at tæt på otte ud af ti danskere (79 pct.) ikke ved, hvor mange gram fuldkorn, de bør spise hver dag.

”På under 10 år har Fuldkornspartnerskabet på imponerende vis næsten fordoblet danskernes fuldkornsindtag til 63 gram om dagen, så vi så småt nærmer os de anbefalede 75 gram dagligt. Den nye undersøgelse viser, at danskerne behøver endnu mere information for at vide, hvor meget fuldkorn de bør spise, og den viser også, at det er meget vigtigt, at de får endnu mere information om, hvad fuldkorn betyder i vores kost,” vurderer Per Frank nordisk sundhedschef i Nestlé, der er medlem af Fuldkornspartnerskabet og en af verdens største producenter af morgenmadsprodukter.

I Fuldkornspartnerskabet, der tæller 29 medlemmer (herunder myndigheder, sundhedsorganisationer, producenter og dagligvarehandel), siger kampagneleder Rikke Iben Neess om undersøgelsen og danskernes viden om fuldkorn:

”Undersøgelsen viser, at der stadig er behov for at få punkteret myterne om fuldkorn. I Fuldkornspartnerskabet vil vi fortsætte med at fortælle om, hvad fuldkorn kan være og hvor nemt det er at få mindst 75 gram fuldkorn om dagen, som Fødevarestyrelsen anbefaler,” siger Rikke Iben Neess.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Læs mere om fuldkorn og Fuldkornspartnerskabet som står bag Fuldkornslogoet her.