Nestlé fortsætter jagten på bedre emballageløsninger og forbedret infrastruktur for affaldshåndtering

Packaging

Nestlés vision er, at ingen af virksomhedens emballager skal ende på lossepladser eller som affald. På den globale genbrugsdag sætter virksomheden fokus på, hvordan de forbedrer deres emballage for at gøre den lettere at genbruge, og hvordan de bidrager til bedre affaldshåndtering.

"Vi gør fremskridt i forhold til at reducere vores emballage, gøre den mere genanvendelig og bruge fornybare eller genanvendte materialer i vores emballage," siger Antonia Wanner, Nestlés leder for ESG-strategi og implementering. "Designet af emballagen og de materialer, der bruges, er faktorer, vi direkte kan påvirke. Men vi går også videre end det og hjælper med at opbygge infrastruktur for affaldshåndtering, støtter harmoniseret regulering og engagerer os i rettigheder for affaldsarbejdere."

Ved udgangen af 2023 var 83,5 % af Nestlés plastemballage globalt designet til genbrug. I Storbritannien og Irland er Nestlé for eksempel overgået til genanvendelig papiremballage for Quality Street og Smarties.

For at genanvendelige emballagematerialer faktisk skal blive genanvendt, må infrastrukturen for affaldshåndtering udvides. Derfor samarbejder Nestlé med lokale og nationale myndigheder, branchealliancer, civilsamfundet og forbrugere for at udvikle og forbedre genbrugsinfrastrukturen i de lande, hvor virksomheden opererer. Nestlé støtter en FN-traktat om plastforurening og en veludformet, effektiv og obligatorisk regulering af udvidet producentansvar og pantsystemer.

Nestlé har deltaget i 220 initiativer for at udvikle velfungerende ordninger for indsamling, sortering og genbrug af affald i Europa, Afrika, Asien, Nordamerika og Latinamerika. I Storbritannien har Nestlé for eksempel annonceret en investering på 7 millioner pund i et nyt genbrugsanlæg, der behandler fleksibel plast. Anlægget skal åbne i Durham senere i år.

Fra og med 1. januar 2023 kan alle drikkekapsler og pods i Belgien, uanset om de er af aluminium eller plast, indsamles i den nye Blue Bag til genbrug. Denne nye genbrugsløsning er resultatet af et samarbejde mellem Nespresso, Nestlé, JDE Peet's og FostPlus.

I Brasilien har Nestlé indgået et samarbejde med projektet Recicleiros Cidades. Dette initiativ tilbyder jobtræning, fremmer forbrugeroplysning om genbrug og implementerer infrastruktur for affaldsindsamling i 11 brasilianske delstater. Partnerskabsprojekterne for affaldsindsamling, som Nestlé støtter i Brasilien, giver i dag mere end 8000 genbrugsarbejdere mulighed for at arbejde.

Nestlé anvender også genanvendte og fornybare materialer i emballagen, og ved udgangen af 2023 var 41,5 % af den samlede emballage lavet af genanvendt eller fornybart materiale. Virksomheden bruger 50 % genanvendt polyethylen (rPE) i krympefilmen, der anvendes i de europæiske fabrikker, og har som mål løbende at øge mængden af genanvendt polypropylen (rPP) og rPE i emballagen til mange af deres mærker, herunder Nesquik, KitKat og Purina.

Nestlé vil fortsætte arbejdet med at holde emballagematerialerne i den cirkulære økonomi og ude af miljøet.