Kondenseret mælk er blevet trendy julehit

København

Kondenseret mælk er i de senere år blevet en populær ingrediens hos bloggere, i bageprogrammer og på diverse opskriftssider. Særligt op mod jul er der hvert år gang i snakken om kondenseret mælk, fordi det er en meget nem – og på samme tid meget velsmagende – ingrediens i fx konfektsmåkager, ris à l'amande, karameltærte og flødeis.

Nestlé udgiver derfor nu en lille gratis opskriftsbog med mange idéer til lækkerier med kondenseret mælk. Den findes i mange danske butikker og supermarkeder, og den kan også hentes på Nestlés danske hjemmeside.

”Vi håber, at mange danskere får stor glæde ved lækkerierne i bogen i julen – og faktisk også får lidt mere tid med hinanden i julen, fordi kondenseret mælk har så mange fordele i madlavning og er så nem at bruge,” siger Signe Lilledal, der er Nordic Brand Manager hos Nestlé.

Egentlig er kondenseret mælk en simpel opfindelse, der kun består af komælk og sukker, men fordelene er alligevel mange.

”Det væsentligste er selvfølgelig dens virkning i mad, der får en særlig konsistens og smag. Men derudover er den let at bruge, let at have på lager, den stivner uden brug af gelatine, den gør karameller bløde, og der kommer ikke iskrystaller på den hjemmelavede is. Læg dertil, at den er fremstillet uden brug af tilsætningsstoffer,” siger Signe Lilledal.

Hent bogen gratis her: Juleopskrifter med sødet kondenseret mælk

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 640 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.