Nescafé Plan fylder 10 år

nescafe plan

Nescafé er et af verdens mest populære kaffemærker. En ud af syv kopper kaffe er Nescafé. Og der drikkes 6.000 kopper Nescafé verden over – hvert sekund.

Men mange kaffebønder lever i usikkerhed. Deres afgrøder og deres indkomster er under permanent trussel. Derfor lancerede Nestlé for 10 år siden Nescafé Plan. Den skal forbedre landmandens liv, og gennem planen er der indtil nu doneret 235 millioner højtydende og sygdomsresistente kaffeplanter til kaffebønner i verden.

Planen hjalp med at forbedre landmændenes indkomster, mindske miljøpåvirkningen fra kaffebønder og fabrikker samt øge landdistrikternes trivsel i mange lande som Brasilien, Colombia, Elfenbenskysten, Kenya, Mexico, Filippinerne eller Vietnam. Nestlé har investeret 350 millioner CHF i Nescafé-planen siden starten.

På baggrund af de betydelige fremskridt i det sidste årti lover Nestlé her på 10-års dagen den 21. januar 2021 at øge sin bæredygtighedsindsats.

Philipp Navratil, Senior Vice President, Head of Beverages Strategic Business Unit, siger:

”Sammen med vores partnere og 230 Nescafé-agronomer forbedrede vi effektiviteten og landbrugspraksis på kaffefarme, og det har gjort det muligt for landmænd at betale en premium-pris for kaffe, som er dyrket bæredygtigt. Vi sikrede flere kilder til landmandens indkomst for at reducere deres afhængighed af monokulturer og gøre dem mere modstandsdygtige. Men vi stopper ikke her. Vores programmer vil udvikle sig til bedre sociale forhold for kaffebønderne og deres lokalsamfund. Vi vil fordoble vores bestræbelser på arbejdstagerrettigheder, beskyttelse af børn, ungdoms- og kvinderettigheder.”

I 2025 forventer Nescafé, at al kaffe kan spores tilbage til en identificeret landmandsgruppe. Kaffen er verificeret eller certificeret af uafhængige organisationer.

Nescafé vil reducere og fjerne kulstofemissioner i egen produktion af kaffen, men også fra de marker, hvor der købes kaffe. Nescafé bruger også miljøvenlig emballage. Dette er konkrete trin, der – blandt mange andre – hjælper Nestlé med at nå sin 2025-emballageforpligtelse og sin 2050 CO2-neutralitets ambition.

Nescafés partner, Rainforest Alliance, evaluerer aktiviteter i kafferegionsregioner over hele verden for at sikre, at de positivt påvirker landmændenes liv. Rainforest Alliance overvåger regelmæssigt landmændenes vedtagelse af god praksis og udviklingen af relaterede indikatorer som produktivitet.

”Vores partnerskab med Nestlé om Nescafé-planen handler om at forbedre og optimere kaffedyrkning. I samarbejde med Rainforest Alliance om uddannelse, overvågning og evaluering brugte Nescafé data og evidens til at tilpasse sine aktiviteter med kaffebønderne. Vi er glade for at være deres partner på denne rejse,” siger Alex Morgan, Chief Markets Officer, Rainforest Alliance.

Gennem Nescafé-planen har Nestlé siden 2010 opnået følgende:

• I øjeblikket er 75% kaffe til Nescafé-produkter ansvarligt indkøbt. Alene i 2020 købte Nescafé mere end 649.000 tons ansvarlig indkøbt kaffe – den største volumen fra en enkelt kaffekøber i verden.

• Distribueret 235 millioner højtydende og sygdomsresistente kaffeplanter, der overstiger det oprindelige mål på 220 millioner. Dette bidrog til renoveringen af næsten 120 000 hektar marker hos kaffebønder verden over.

• Udviklet og udgivet 15 nye Arabica og Robusta-kaffesorter i fem lande: Mexico, Colombia, Ecuador, Filippinerne og Thailand. Disse plantematerialer har højere produktivitet, fleksibilitet og overlegen kvalitet.

• Leverede mere end 900.000 landbrugstræningsprogrammer om god landbrugspraksis. Målene var at optimere produktivitet og omkostninger, forbedre kvaliteten og reducere det miljømæssige fodaftryk gennem effektive vandingsmetoder eller beskæringsteknikker.

• Styrket mere end 10.000 kvinder og unge landmænd gennem lederskabsprogrammer og uddannelse i husstandes økonomiske planlægning.

• Styrket erhvervskompetencer hos mere end 10.000 kaffebønder med fokus på finansiel læsefærdighed, journalføring og iværksætterånd.

Nestlé vil offentliggøre en ny og udvidet køreplan for bæredygtighed på Nescafé inden årets udgang. Virksomheden vil fortsætte med at arbejde flittigt for at fremme en mere robust og bæredygtig kaffesektor.