De unge vælger Nestlé

De unge har mindre lyst end tidligere til at arbejde i fødevarebranchen. Det viste forårets store undersøgelse fra Universum blandt unge danske studerende. Men det gælder ikke for Nestlé, der som en af de eneste fødevarevirksomheder er rykket frem på Universums samlede rangliste for virksomheder i Danmark.
Nestlé Danmark rykkede nemlig to placeringer frem – og ligger nu som nr. 24 i stedet for nr. 26, som virksomheden endte på i 2016.

”Det er dejligt, at vi er rykket to pladser frem. Vi vil gerne være en endnu mere attraktiv arbejdsplads for de unge, og vi er blevet bedre end før til at fortælle, hvem vi er, og hvordan vi skaber mening og værdi via vores arbejde. Vi er blevet mere synlige i det digitale univers, og det er netop nogle af de ting, som jeg tror, at de unge sætter pris på,” siger Nordic Talent Acquisition & Development Manager hos Nestlé Danmark, Anne Sofie Fisker (billede).

Hos Nestlé er der et stort fokus på en gensidig interesse mellem virksomheden og de unge, og det har mange unge hørt om: For Nestlé startede i 2014 et stort europæisk projekt, ”Youth Employment Initiative”. Her forpligtede Nestlé sig til i Europa inden for tre år at ansætte 20.000 unge. Nestlé Danmark fik det mål at ansætte 100 unge under 30 år inden udgangen af 2016. Resultatet efter de to år er endt på omkring 280 fastansættelser.

”Det er fantastisk, at vi har haft muligheden for at ansætte så mange unge i Nestlé Danmark, når man tager i betragtning af, at vi er omkring 550 ansatte i hele Danmark. Vi vil gerne øge bevidstheden om ungdomsarbejdsløshed og fortælle hvilken værdi, som de unge har for en virksomhed som os,” siger Anne Sofie Fisker.

I dag hedder en af projektet ”Global Youth Initiative”. Nestlé besluttede undervejs at invitere andre virksomheder – fx globale virksomheder som Google og Facebook og danske Novozymes – med i projektet, og i dag består det af mere end 200 små og store virksomheder i størstedelen af Europa.

I Danmark er der blevet afholdt fem CV-workshops og fem ”work shadowing days” hos Nestlé Danmark. Her havde de studerende muligheden for at følge en bestemt medarbejder, typisk en chef, inden for de studerendes respektive uddannelsesfelter i to arbejdsdage.

”Virksomheder kan have en kæmpe stor indvirkning på at reducere ungdomsarbejdsløsheden, og netop derfor valgte vi at invitere andre globale og lokale virksomheder til at være en del af initiativet – så vi kan have en endnu større indvirkning. Det er et fælles projekt, hvor vi alle deler de samme værdier inden for dette emne. I Danmark vil vi hos Nestlé fortsætte vores arbejde med CV-workshops og flere ”work shadowing days”, da det har været utrolig lærende at involvere de unge, som kommer ude fra,” siger Anne Sofie Fisker.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371