Nestlé omsatte for 600 mia. i 2018

Og KitKat og Nestlé Fitness går sin sejrsgang i Danmark

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed og Europas største virksomhed målt på værdi, har i 2018 omsat for 599,8 mia. kr. med et nettoresultat på 66,3 mia. kr. Den organiske vækst endte på 3,0 pct.

Nestlés overordnede formål er at forbedre menneskers livskvalitet og bidrage til en sundere fremtid.

Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser 2018 på denne måde:

”Vi er tilfredse med vores fremskridt i 2018. Alle finansielle parametre er forbedret betydeligt, og vi fik genoplivet væksten på vores to største markeder, USA og Kina, såvel som inden for børnemad. Nestlé fortsætter med at investere i fremtidig vækst og har samtidig øget mængden af kontanter, der returneres til aktionærerne gennem vores udbytte- og aktietilbagekøbsprogram. Vi har gjort betydelige fremskridt med vores porteføljetransformation og skærpet vores koncerns strategiske fokus, styrket vigtige vækstkategorier og geografier i processen,” siger han.

Mark Schneider understreger også betydningen af Nestlés CSR og virksomhedens historiske styrke inden for at opfinde og udvikle produkter – fx opfandt Nestlé modermælkserstatning, instant kaffe (Nescafé) og kaffekapselsystemet:

”I 2018 opgraderede vi vores innovation, især for at sikre fortsat teknologisk føring og kortere tid til marked. I det hurtigt skiftende mad- og drikkevareområde har Nestlé det, der kræves for tiltrække forbrugere med meningsfuld innovation og must-have produkter. Og vi bekræftede vores bæredygtighedsledelse på et tidspunkt, hvor forbrugere og myndigheder over hele verden i stigende grad søger løsninger på nutidens miljømæssige og samfundsmæssige problemer. Vores afgørende handling og stærke forpligtelser til at tackle det globale emballageaffaldsproblem er et eksempel på det. Vi er på vej til at opfylde vores 2020-mål, hvor vi yderligere positionerer Nestlé som en virksomhed, der vækster på en langvarig, bæredygtig måde i årene, der kommer," siger Mark Schneider.

Produktinnovation og produktændringer sker i øvrigt inden for Nestlés strategi inden for ernæring, sundhed og velvære. Det betyder, at alle Nestlé-produkter løbende får reduceret deres indhold af salt, sukker og fedt, mens der tilsættes fuldkorn, fibre og andre naturlige ingredienser, hvor det er muligt. Nestlé ændrer årligt ca. 9.000 produkter på den måde.

KitKat og Nestlé Fitness går godt i Danmark

I Danmark oplevede Nestlé Danmark, at både nye varianter og kendte klassikere havde godt fat i danskerne:

”Vi havde et udmærket år, hvor bl.a. vores morgenmadsprodukter og konfekture går godt. Nestlé har morgenmad til enhver smag, og vækster med produkterne Havre Cheerios og Nestlé Fitness, der er nøglehulsmærket, samt Nesquik. Flere danskere spiste KitKat i 2018, og vi lancerede bl.a. verdensnyheden KitKat Ruby med en naturlig, lyserød chokolade lavet på Ruby kakaobønner. Vores chokoladeklassiker After Eight vækster igen i år, både med den klassiske mint smag samt med to andre smagsvarianter med hhv. Orange og Irish Cream,” siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.

I 2018 lancerede Nespresso et nyt kaffesystem i Danmark, så danskerne for første gang kunne få Nespresso-kaffe i en ekstra stor kop – faktisk helt op til næsten en halv liter. Store kopper kaffe har altid været et dansk særkende. Det nye system hedder VERTUO og er en succes i USA, hvor amerikanerne har hang til store kopper kaffe. Nu er det kommet til Danmark, og de første resultater tegner meget lovende.

”Vi kan konstatere, at kaffekapselmarkedet trængte til denne fornyelse, for eksempel når man skal have en stor kop kaffe med ud af døren om morgenen. VERTUO har også en ny teknologi, som giver en helt særlig crema på kaffen. Nu skal danskerne lære noget, der hedder at ”folde”, den pæne mængde crema på toppen af deres VERTUO-kop, og det går ifølge vores forretninger fint, for kunderne har taget rigtig godt imod denne nyskabelse,” siger Gitte Sarlvit, marketingdirektør i Nespresso Danmark.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 600 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371