Vi kan mætte tre milliarder mere

Kernkamp under sin tale til Danish Food Clusters event.

”En tredjedel af al den mad, der produceres til mennesker, går tabt fra jord til bord. Når verdens befolkningstal stiger så kraftigt, som den vil gøre i de kommende årtier, er det en af de vigtigste udfordringer at bruge verdens ressourcer så effektivt som muligt. Hvis vi kan reducere madspild, kan vi med den nuværende produktion mætte tre milliarder flere munde. I Danmark er vi foran, når det gælder fødevareinnovation og kampen imod madspild. Lad os eksportere vores viden og metoder til resten af verden.”

Det sagde Michiel Kernkamp, chef for Nestlé i Norden, da han 16. marts var taler på “A Great Day for Food Innovation,” som den store danske fødevareklynge, Danish Food Cluster, arrangerede i Aarhus.

Kernkamp opfordrede til en tankegang, hvor vi bytter helt om på værdikæden fra jord til bord. Han pegede på, at landmændene høster, hvad de tror, de skal producere. Producenterne producerer, hvad de tror, de kan sælge. Butikkerne køber, hvad de tror, forbrugerne vil købe. Og forbrugerne køber, hvad de tror, de kommer til at spise.

”Jeg vil gerne se det den anden vej, hvor vi tænker mellem hvert led i kæden, hvor vi ikke har antagelserne mellem de forskellige led i kæden. Lad mig give et personligt eksempel, som jeg har tænkt meget over: Når jeg bestiller bord på en af de mange dejlige restauranter i Danmark, kan jeg kun oplyse, hvor mange vi kommer, og hvornår vi kommer. Jeg har en idé om en app, hvor man også oplyser, hvilken mad man foretrækker. På den måde kan restauranterne udnytte deres råvarer bedre og samtidig spare penge,” sagde Michiel Kernkamp.

Det kvitterer direktøren for Danish Food Cluster, Lone Ryg Olsen, for:

”Jeg kan godt lide tanken om, at vi alle bidrager med én personlig idé til, hvordan vi kan mindske madspildet. Det er det personlige engagement, der driver fødevarebranchen, og der er brug for alle ideer til at mindske madspildet, der er helt unødvendigt,” siger hun.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor virksomheden blev grundlagt for mere end 150 år siden.