Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé: Der skal endnu mere fuldkorn i maden

Selv om Nestlé i næsten 20 år støt har øget mængden af fuldkorn i især sine morgenmadsprodukter, hvor der er op til 93 pct. fuldkorn i, er rejsen kun lige begyndt for verdens største fødevarevirksomhed.
To Press Releases list
Jan 17, 2020
Nestle Whole Grain Day

Det siger sundhedschef Per Frank, Nestlé Nordic, i anledning af Årets Fuldkornsdag, som fejres i hele Danmark – og ikke mindst i Nestlé Nordic i Ørestaden med et stort arrangement – den 17. januar.

”Der skal endnu mere fuldkorn i maden. Med forskning og udvikling er det muligt at øge indholdet af fuldkorn i fødevareprodukter, samtidig med, at man reducerer salt, sukker og fedt. Vi har i de seneste mange år ændret omkring 8.000 produkter, herunder morgenmadsprodukter, på den måde. Det betyder, at vores morgenmadsprodukter alle har fuldkorn som hovedingrediens, på nær vores Gluten Free Corn Flakes, der i sagens natur ikke indeholder fuldkorn. Men vores morgenmadsprodukter Havre Cheerios, Cheerios Multigrain og Cheerios Honey indeholder alle over 75 pct. fuldkorn.”

Nestlés indsats for mere fuldkorn i maden er helt i tråd med rådene fra eksperter, der siger ”Spis mere fuldkorn.”

Men hvad er fuldkorn, og hvorfor er fuldkorn godt? 

Ifølge Fuldkornspartnerskabet, som Nestlé er stolt af at være medlem af, betyder fuldkorn, at man bruger hele kornet – også kimen og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder.

Partnerskabet skriver på fuldkorn.dk, at ”fuldkorn kan både være hele og forarbejdede kerner. De kan være knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel. Det vigtige er, at alle dele af kernen er taget med også skaldelene og kimen.”

Og det fremgår af altomkost.dk fra Miljø- og Fødevareministeriet, at fuldkornsvarianter af brød og kornprodukter er vigtige i dagens måltider, da de indeholder mange vigtige næringsstoffer.

Ernæringsspecialist Julia Neergaard Laursen i Nestlé Nordic siger, at det derfor er vigtigt at være med i Fuldkornspartnerskabet:

”Partnerskabet har meget stor betydning. Det betyder, at Nestlé er med i et samarbejde om kampen om at få danskerne til at spise mere fuldkorn.”

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 308.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 600 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

 

Article Type