Nestlé fordobler bestræbelserne på at bekæmpe klimaændringer

Thomas Blomqvist

Som en af de første underskrivere af FN's 'Business Ambition for 1.5 °C'-løfte leverer Nestlé sin detaljerede, tidsbundne køreplan før ellers planlagt tid. For virksomheden har nu besluttet at halvere sine emissioner inden 2030 og opnå net zero inden 2050 – selv når virksomheden vokser.

Handlingerne vil fokusere på at støtte landmænd og leverandører til at integrere regenerativt landbrug, plante hundreder af millioner af træer inden for de næste 10 år og afslutte virksomhedens overgang til 100 procent vedvarende elektricitet inden 2025. Derudover øger Nestlé løbende antallet af CO2-neutrale mærker, herunder Nespresso.

Køreplanen er resultatet af en fuldstændig gennemgang af Nestlés forretning og drift for at forstå dybden af udfordringen. Ud fra det har Nestlé besluttet sig for de handlinger, der er brug for, når det gælder at opskalere og fremskynde køreplanen.

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed og Europas største virksomhed, udledte 92 millioner ton drivhusgasemissioner i 2018, som vil tjene som virksomhedens baseline til måling af fremskridt.

"Klimaforandringerne kan ikke vente på at blive løst, og Nestlé kan heller ikke. Det er bydende nødvendigt for vores forretning på lang sigt," siger Mark Schneider, Nestlés topchef.

"Vi har en enestående mulighed for at tackle klimaændringer, da vi opererer i næsten alle lande i verden og har størrelse, skala og rækkevidde til at gøre en forskel. Vi vil arbejde sammen med leverandører, landmænd, NGO’er, regeringer og industripartnere for at reducere vores miljømæssige fodaftryk.”

Nestlés arbejde med at opnå CO2-neutralitet spænder over tre hovedområder:

• Virksomheden arbejder allerede sammen med sine 500 000 landmænd og 30.000 leverandører for at støtte dem i implementeringen af regenerativ landbrugspraksis. Den praksis forbedrer jordens sundhed og opretholder og gendanner forskellige økosystemer. Til gengæld tilbyder Nestlé at belønne landmændene ved at købe deres varer til en præmie, købe større mængder og medinvestere i nødvendige udgifter. Nestlé forventer at købe over 14 millioner tons af sine ingredienser gennem regenerativt landbrug inden 2030, hvilket øger efterspørgslen efter varer fra regenerativt landbrug.

Nestlé opskalerer også sit genplantningsprogram for at plante 20 millioner træer hvert år i de næste 10 år i de områder, hvor virksomheden indkøber ingredienser. Flere træer betyder mere skygge for afgrøder, mere kulstof fjernes fra atmosfæren, der kommer højere udbytter og forbedret biodiversitet og jordsundhed. Virksomhedens primære forsyningskæder af nøgleråvarer vil være skovrydningsfri inden 2022. Gennem en indsats som denne bygger Nestlé partnerskaber på længere sigt og giver landbrugssamfund større sikkerhed og højere indkomster.

• Nestlé vil inden for de næste fem år gennemføre overgangen til sine 800 adresser (produktion og kontorer) i de 187 lande, hvor Nestlé er til stede, til 100 pct. vedvarende elektricitet. Virksomheden skifter sin globale flåde af køretøjer til lavere emissionsmuligheder og vil reducere og udligne forretningsrejser inden 2022. Nestlé vedtager også vandbesparelsesforanstaltninger og tackler madspild.

• Inden for sin produktportefølje udvider Nestlé løbende sit udbud af plantebaserede fødevarer og drikkevarer og omformulerer produkterne for at gøre dem mere miljøvenlige. Det øger antallet af CO2-neutrale mærker, som Nestlé tilbyder for at give forbrugerne mulighed for at bidrage til kampen mod klimaændringer. Gennem blandt andet Hälsans Kök (plantebaserede fødevarer) opnår Nestlé CO2-neutralitet inden 2022. Dette kommer oven på Nespressos forpligtelse til CO2-neutralitet inden 2022, og kategorien Nestlé Waters opnår det samme inden 2025.

Magdi Batato, administrerende vicepræsident og driftsdirektør, siger:

”Da næsten to tredjedele af vores emissioner kommer fra landbruget, er det klart, at regenerativt landbrug og genplantning er omdrejningspunktet for vores vej til net zero. Denne indsats vil reducere emissioner og forbedre biodiversiteten i stor skala. Vi vil også fortsætte med at eliminere emissioner fra vores aktiviteter og foretage forbedringer i vores produktportefølje. Det er et meget detaljeret arbejde, men vi er forpligtet til at levere. ”

The Science-Based Targets Initiative – den globale myndighed til vurdering af CO2-neutralitets forpligtelser – har evalueret Nestlés mål og bestemt, at de opfylder de mest ambitiøse kriterier i Paris-aftalen.

Nestlé leverer årlige opdateringer for at give gennemsigtighed i virksomhedens fremskridt.

”Den globale retning og de globale mål er sat. Nu er det tid til at handle også på lokalt plan. I Norden og i Danmark arbejder vi på flere konkrete projekter, der vil bidrage til Nestlés samlede ambition: vi er med blandt de forreste i den danske overgang til flere plantebaserede kostvaner gennem veganer- og vegetarmærket Hälsans Kök. Vi underviser og inspirerer vores børn til en sundere og mere bæredygtig livsstil gennem vores Nestlé for Healthier Kids-programmer. Vi gør betydelige fremskridt med at reducere emissioner og affald på vores nordiske fabrikker, og vi beskæftiger os med lokal infrastrukturopbygning for at løse affaldsproblemet. Selv om Nestlé er en global virksomhed, er vi fuldt ud forpligtede til at gøre en forskel på lokalt niveau her i Danmark, siger Thomas Blomqvist, landechef i Nestlé Danmark. (Billedet)

Yderligere information fås hos kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: [email protected]

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.