Sort by
Sort by

Få din arbejdsplads med: Spar 700.000 kilo CO2 – på en uge

To Press Releases list

 

1.409 kilo CO2, 1,64 millioner liter vand og 162 kilo kød. Så meget sparer Nestlés 1.800 nordiske medarbejdere på blot én uge med nyt tiltag inspireret af Verdens Veganerdag den 1. november. Midlet er simpelt: kvit kød i kantinerne i bare en uge.

Nestlé Danmark opfordrer danske virksomheder til at følge trop.

”Indfør en vegetaruge i jeres kantine, hvis I ikke allerede har det. Alene tallene for Nestlés 1.800 medarbejdere er tankevækkende, synes vi. Hvis alle danske arbejdspladser laver en vegetar-temauge efter vores model, vil det have en stor effekt. Vi har – med forbehold – regnet på tallene for alle danske lønmodtagere, og det giver en besparelse på mere end 700.000 kilo CO2, 800 mio. liter vand og 81.000 kilo kød. På én uge,” siger Maj Mortensen, Key Account Manager hos Hälsans Kök, der er Nestlés veganer- og vegetarmærke.

Temauger er et kendt tiltag i kantinerne på arbejdspladser landet over, og mange har øst både mexikanske egnsretter og krydret thaimad på tallerknen i frokostpausen.

Nu har medarbejdere hos Nestlé set sit snit til at hjælpe klimaet godt på vej gennem et nyt simpelt tema-tiltag: Vegetaruge i Nestlés nordiske kantiner. Besparelserne på klimakontoen taler for sig selv: 1.409 kilo CO2, 1.644.300 liter vand og 162 kilo kød sparet alene for Nestlés 1.800 medarbejdere i Norden.

Naturlige veganske og vegetariske produkter hitter
De senere år er andelen af kødfri produkter i de danske supermarkeder steget markant, og undersøgelser viser, at flere og flere danskere har indført en eller flere kødfri dage om ugen – såkaldte flexitarer.

I en ny analyse foretaget af COOP svarer 43 % af danskerne, at de ønsker at spise mindre kød, mens en analyse foretaget af Analyse Danmark for DR i 2016 viser, at 26 % allerede da jævnligt holdt kødfrie dage.

Vegetariske og veganske produkter har også vundet fremgang hos Nestlé, der står bag brandet Hälsans Kök, som trådte ind på det danske marked i 1996 og udelukkende producerer veganske og vegetariske fødevarer. Siden mærkets indtræden på det danske marked i 1996, er det gået stærkt. Dengang lancerede man 12 produkter – et tal, der nu er steget til 6 køleprodukter og 17 frosne produkter.

”Vi har sat ekstra kræfter ind for at udvikle nye produkter på dette marked, for vi ser et stort potentiale. Sammenligner vi os fx med Sverige, er svenskerne meget længere fremme end os. Vi kommer uden tvivl til at se mange flere vegetar- og veganerprodukter på hylderne i de kommende år,” siger Maj Mortensen.

Sådan er besparelserne beregnet:
Tal fra Dansk Vegetarisk Forening viser, at den gennemsnitlige dansker spiser 200 gram kød om dagen. Herfra er det estimeret, at 90 gram spises til frokost. Dette tal er ganget med antal medarbejdere. Besparelserne i CO2 og vand er baseret på tal fra Verdens Naturfond, der viser, at 1 kilo kød (svinekød, oksekød og fjerkræ) i gennemsnit udleder 8,7 kg. CO2, mens 1 kilo kød (svine- og oksekød) i gennemsnit kræver 10.150 liter vand.

Der er 2,7 millioner lønmodtagere i Danmark. Hvis en tredjedel af dem spiser frokost i arbejdspladsens kantine, ville man derfor på en uge kunne spare 704.700 kilo CO2, 822.150.000 liter vand og 81.000 kilo kød.

Kilde: Verdens Naturfond, ”Grafik: Sådan belaster vores mad natur og klima” http://awsassets.wwfdk.panda.org/downloads/grafik_sadan_belaster_vores_mad_natur_og_klima.pdf

Kilde: Dansk Vegetarisk Forening, ”Statistik om Danmark” https://vegetarisk.dk/statistik-om-danmark/

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371