Vi endte med gode jobs

To Press Releases listjul 12, 2017

 

Nestlés Global Youth Initiative, der skal reducere ungdomsarbejdsløsheden, har haft betydning for mange hundrede unge i Danmark. Tre af dem fortæller her om, hvordan de er kommet videre i livet på grund af initiativet:

Anna Steffensen har netop afsluttet sin Kandidat på Copenhagen Business School, hvor hun læste International Business Communication & Intercultural Marketing. Hun har været ansat hos Nestlé som studentermedhjælper i HR-afdelingen siden januar 2016. I september 2016 begyndte hun som praktikant, som et led i hendes uddannelse, samtidig med at hun fortsatte som studentermedhjælper.

”Jeg har bl.a. stået for screening af ansøgninger til Nestlé og fundet ud af hvilke ansøgere, der skulle sendes videre til de enkelte managers. Jeg har oprettet jobopslag på vores jobbank, postet jobopslag på bl.a. LinkedIn, står for seach på LinkedIn i norden, været med til rekruttering og også sendt afslag til kandidaterne”, siger Anna Steffensen. ”Derudover er jeg Nordisk Lead på vores ambassadørprogram, som hedder MyWellness Ncourager, som går ud på at lave fysiske aktiviteter for medarbejderne på alle nordiske lokationer (kontorer, fabrikker og butikker), kombineret med fokus på emloyee advocacy og sociale medier.”

MyWellness Ncourager kan man se mere om på Nestlé Nordics Instagram-profil, hvor man bl.a. kan følge Anna og andre medarbejdere i, hvordan det er at arbejde hos Nestlé.

Anna er netop blevet fuldtidsansat hos Nestlé Danmark og begynder i august 2017 som Recruitment Specialist i HR-teamet.

”Det har givet mig rigtig meget, både professionelt og personligt, at have haft muligheden for at arbejde hos Nestlé. Jeg har oplevet at være fuldtid på et internationalt kontor og fik muligheden for en kombination af at være studentermedhjælper og praktikant, mens jeg har været under uddannelse. Mit netværk er blevet kæmpe stort både inden- og uden for Nestlé. Jeg mener helt klart, at alle burde få muligheden for at tage et praktikophold. Det giver så meget erfaring, og så ved man, hvad man kommer ud til efter endt studie,” siger Anna Steffensen.

Jelena Plakalovic (billede) var praktikant i kommunikationsafdelingen i København. Hun var i praktik i tre måneder og fortsatte derefter som studentermedhjælper fra november 2015 til maj 2016. Hun er i dag ansat hos L’Oréal.

”Som studentermedhjælper var jeg ansvarlig for at udarbejde Nestlé Nordics strategi for deres sociale medier for 2016. Derudover var jeg med til at udarbejde strategien for det digitale indhold for Nestlés 150 års jubilæum samt assistere i at udvikle en ny måde, som Nestlés varemærker i Norden skal arbejde med det digitale på”, siger Jelena Plakalovic.”Det hjalp mig helt sikkert, da jeg skulle finde mit første job, da jeg var færdiguddannet. At have fået erfaring fra et velkendt og respekteret firma gjorde min arbejdsprofil meget stærkere, også selvom jeg havde erfaring fra tidligere studiejobs og frivilligt arbejde”.

Rasmus Tind Petersen startede i september 2016 som Consumer Engagement Service Specialist. Her har han bl.a. stået for forbrugerbesvarelser, været med under klagehåndtering samt samarbejdet med de forskellige kommunikationschefer i de nordiske lande. Rasmus starter til august som Nordic Brand Manager hos Cereal Partners Worldwide (CPW) hos Nestlé.

Han er ung og idérig, og han har allerede været med til at ændre tankegang og processer i Nestlé Danmark:

”Jeg sad med en idé om at udvide vores månedlige forbrugerrapport. Den sendes ud til vores produktkategorier som fx kaffe og konfekture, men for at gøre den mere brugbar, mente jeg, at de forskellige afdelinger skulle kunne se, hvilke social influencers, der talte godt om dem. Det skulle hjælpe varemærkerne med deres markedsføring, ved at forstå hvordan forskellige typer af forbrugere taler om og benytter produkterne. Jeg forelagde idéen til min chef og fik den implementeret som en fast del af vores forbrugerrapport,” siger Rasmus.

Hos Nestlé har der også været en mentorordning – men ikke kun, som man normalt kender til den, hvor en erfaren medarbejder giver viden fra sig til en mindre erfaren medarbejder. For her var det bl.a. unge Rasmus på 27 år, der skulle være mentor for en af de erfarne medarbejdere. Han har bl.a. givet viden fra sig om sociale medier, fx om hvordan Nestlé kan få mere gavn af Instagram og udnytte de potentialer, der generelt er på de sociale medier. Derudover har Rasmus også delt ud af sin viden om, hvordan man gebærder sig på bl.a. LinkedIn og Facebook – både som privatpersoner ansat i et stort firma, og også for Nestlé.

Anna, Jelena og Rasmus har givet syv gode råd til dem, der søger job i starten af deres karriere:

• Få så meget erfaring, som du kan under din uddannelse. Det kan være praktik, studiejob eller frivilligt arbejde. Alt tæller.
• Søg kun de jobs, som du er oprigtig interesseret i. Det er hårdt at gå fra at være studentermedhjælper til fuldtidsansat, hvis du ikke elsker det, du laver.
• Dit CV skal være opdateret. Husk at gemme det som PDF, så der ikke kan rettes i det af andre samt så recruiters ikke med det samme ser stavefejl underlinet med rødt og kommentarer fra andre, der har hjulpet dig med ansøgningen.
• Tag kontakt til folk! Det kan både være til recruiterne på LinkedIn, eller blot dem, der arbejder det sted, hvor du gerne vil arbejde.
• Benyt mulighederne for karrieremesser og lignende arrangementer. Det udvider dit netværk og giver dig mulighed for at udforske de forskellige muligheder, du har.
• Vær ikke nervøs for, om du er god nok. Så længe du har passion, drive og vilje, så skal du nok klare det.
• Giv ikke op! Det er helt okay at blive afvist et par gange.