Sort by
Sort by

OSCAR sparer og CO2-kompenserer på energi

Oscar Emp
To Press Releases list

OSCAR-fabrikken i Rønnede på Sjælland har nu gennemført et stort energibesparelses-projekt og kompenserer for C02 i energiforbruget gennem køb af oprindelsescertifikater fra vand- og biogas-projekter.

Virksomheden på Syd-Sjælland producerer under varemærkerne OSCAR og CHEF bouilloner, supper, saucer og fonder – især til restauranter, kantiner og den offentlige sektor i en række lande. 

Nestlé, der ejer OSCAR og som globalt har 500 produktionsenheder, har besluttet at halvere sine CO2-emissioner inden 2030 og opnå CO2-neutralitet inden 2050 – selv når virksomheden vokser. Den CO2-neutralitet arbejder OSCAR henimod et opnå.

”Vi har taget flere vigtige initiativer på fabrikken for at reducere vores energiforbrug, og vi har stort fokus på vores CO2-aftryk. Det vil vi fortsætte med. Det er en proces, der involverer arbejde med mange andre, såsom landmænd, logistikudbydere og forbrugere. For at opnå netto nul drivhusgasemissioner inden 2050 er vi nødt til at handle i hele vores værdikæde,” siger Paul den Dunnen (tv på billedet sammen med Henrik Elbrønd), der er direktør i Nestlé Professional Food A/S.

Flere vigtige initiativer har allerede sikret en yderligere energireduktion. Fabrikschefen i Rønnede, Henrik Elbrønd, peger på et LED-projekt som et af de tiltag, som medarbejderne på OSCAR har arbejdet på:

”Vi har arbejdet med et LED-projekt, hvor vi har udskiftet alle lys i produktions- og lagerområdet. Det har sparet ca. 190.000 KwH på årsbasis. Det – og andre energibesparende projekter – har resulteret i en samlet reduktion på 19 pct. af energien i 2020. Vi har flere projekter i gang i Rønnede, hvad vi også har på andre Nestlé-fabrikker i Norden. Alt sammen vil det bidrage til et bedre klima,” siger Henrik Elbrønd.

Nestlé fremlagde 3. december en detaljeret køreplan for at opnå CO2-neutralitet i 2050. Et nøgleelement i planen er, at leverandører i landbruget med Nestlés hjælp skal integrere regenerativt landbrug.

Nestlé vil fokusere på at støtte landmænd og leverandører til at integrere regenerativt landbrug, plante hundreder af millioner af træer inden for de næste 10 år og afslutte virksomhedens overgang til 100 procent vedvarende elektricitet inden 2025. Derudover øger Nestlé løbende antallet af CO2-neutrale mærker, herunder Nespresso.

Læs mere om køreplanen her: https://www.nestle.dk/da/klimaaftryk

Yderligere information fås hos kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: [email protected]   

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 187 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år