150 år med opfindelser

I 1867 var et barn ved at dø af sult i landsbyen Vevey i Schweiz, da det ikke kunne ammes. Henri Nestlé skyndte sig at mikse en blanding af komælk, hvedemel og sukker – hans Farine Lactée - som han efterfølgende gav til barnet. Efter et par dage kom barnet sig og begyndte at spise igen. Henri Nestlé reddede barnets liv med sin blanding, og det blev udgangspunktet for den modermælkserstatning, som vi kender i dag.

Sådan startede Nestlés historie for 150 år siden, og der er sket meget siden da. Nestlés opfindelser har bl.a. været i kamp, skabt baristaer i mange hjem og været ude at flyve, også ude i rummet.

Noget, som de fleste kan nikke genkendene til, er at de har drukket en kop Nescafé – frysetørret kaffe baseret på ægte kaffebønner. Det er hurtigt at tilberede og kræver ikke andet end at hælde kogende vand i koppen. Det var også grunden til, at Nescafé var den første kaffe, der blev drukket på månen, da det var nemt at have med ombord på Apollo 11, da den landede på månen.

Det var også grunden til, at Nescafé blev populært blandt amerikanske soldater under 2. verdenskrig, da kaffe ikke havde lang holdbarhed i den fugtige, asiatiske jungle. Nescafé blev udviklet, da den brasilianske regering i 1929 spurgte Nestlé om en måde til at udnytte deres kaffeoverskud på.

Men at lave en kop Nescafé giver ikke den autentiske følelse af at være en barista. Nestlé lavede om på dette i 1986 ved at udvikle kapselkaffesystemet Nespresso. Senere blev Nescafé Dolce Gusto-serien udviklet til at glæde hele familien, da det nu blev muligt at bringe caféudvalget med hjem og lave alt fra café latte til kakao på kapselmaskinen uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Man skal heller ikke gå på kompromis med mad, ikke engang når man er pilot på Solar Impulse 2 – det første soldrevne fly, som gennemførte en jordomrejse. Det eneste ”brændstof” ombord var den mad, som Néstle-forskere havde brugt 6.000 timer på at udvikle til piloterne. Den viden, som forskerne bagefter fik ved at studere og teste piloterne, har givet dem et unikt indblik i hvilken kost, der er optimal at spise, når kroppen ældes. Og det vil senere føre til nye Nestlé-opfindelser.

”Nestlé blev grundlagt for 150 år siden på baggrund af afgørende nytænkning inden for ernæring, sundhed og velvære. Vi er blevet ved med at opfinde lige siden med det formål at give forbrugerne et sundere og gladere liv. Nestlé investerer hvert år massivt i forskning inden for ernæring, sundhed og velvære, og jeg er sikker på, at vi får mange flere spændende opfindelser at se i fremtiden,” siger Nestlés nordiske chef, Michiel Kernkamp.

Nytænkningen inden for ernæring, sundhed og velvære var startskuddet til det, der indtil nu har skabt en lang og innovativ historie for Nestlé. Den innovative kamp for at give forbrugerne et sundere og gladere liv fortsætter i fremtiden.

Læs mere om Nestlés historie her: https://www.nestle.dk/aboutus/historie

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, NAN, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.

150 års historie billede