Quality Street er et af Nestlés mest ikoniske konfekture brands og særligt her i den søde juletid har det populære brand en helt særlig plads på danskernes julebord. Men i år ser de ikoniske chokolader en smule anderledes ud. Nestlé udskifter nemlig, gradvist over de næste 5 måneder, indpakningen på 9 ud af 11 populære varianter. De resterende to chokolader – Orange Crunch og The Green Triangle – vil forblive i deres nuværende indpakning i aluminiumfolie, da de i forvejen er designet til genbrug. Ved at udskifte dobbeltlag af folie & cellufan med en enkel papirindpakning, vil Quality Street fjerne mere end 2 milliarder stykker emballage fra brandets globale forsyningskæde.
Quality Streets transformation til papiremballage er ét af de mange skridt, der skal hjælpe verdens største fødevarevirksomhed med at nå sine klimamål. I 2050 skal Nestlé opnå netto nul udledning (net zero), i 2030 en halvering af drivhusgasudledningen (fra et 2018 udgangspunkt) og allerede i 2025 sigter virksomheden at have genbrugelig og/eller genanvendelig emballage for alle virksomhedens mere end 2000 brands. Ifølge Nestlés nordiske bæredygtigshedchef Ulla Luhtesala er det afgørende at brands som Quality Street går forrest: ”Som verdens største fødevarevirksomhed spiller vi en afgørende rolle i at drive udviklingen mod et grønnere og mere bæredygtigt globalt fødevaresystem, hvor også udvikling af circulær emballage står helt centralt. Den grønne udvikling – og vores rolle i den - står øverst på vores dagsorden”.
Læs mere om hvordan Nestlé vil nå sine ambitiøse klimamål her.
Transformationen kommer ikke til at gå på kompromis med fødevaresikkerhed og kvalitet og Louise Barret, Head of Nestlés Confectionary Product Technology Centre i York, understreger: ”Med 9 forskellige chokolader har transformationen været en kæmpe opgave. Hver af vores nuværende maskiner skulle ændres til at kunne håndtere papir og derefter testes af vores emballageeksperter for at sikre, at vi stadig leverer den samme høje kvalitet, som vores forbrugere forventer, når de åbner en æske Quality Street.”
Udskiftningen af indpakningerne er allerede begyndt og forventes komplet inde for de næste 5 måneder.
Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 187 lande i verden og har 308.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 580 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.