Sort by
Sort by

Hjemmearbejde giver både mere tid til arbejdet og familien

hjemmearbejde tid til familie fokus

Når man arbejder hjemmefra, arbejder man mere, og man får samtidig mere tid til familien. 
Det mener hver anden blandt Nestlés 1.700 nordiske medarbejdere i en undersøgelse, hvor medarbejderne har besvaret spørgsmål om hjemmearbejde under Corona. 


Nestlé-medarbejdernes svar ligger ifølge en artikel i DI Business i tråd med en stor YouGov-undersøgelse, som Atea har fået foretaget, hvor hver fjerde dansker er klar til aldrig at møde ind på arbejde igen, fordi de har oplevet fordele ved at arbejde hjemmefra. I samme undersøgelse siger 72 pct. af danskerne, at de arbejder mindst lige så effektivt hjemmefra. 


I coronakrisens begyndelse arbejdede de fleste af Nestlé Danmarks kontoransatte i København hjemmefra. Det har givet Nestlé Danmark erfaring og indblik i, hvordan virksomheden i højere grad kan løse arbejdsopgaverne virtuelt i fremtiden, påpeger Mikala Larsen, der er nordisk HR-direktør i Nestlé:
Vi kommer til at ændre måden, vi arbejder på, men der sker ikke formelle ændringer. Især vil vi imødekomme en mere fleksibel tilgang til hjemmearbejde – også fordi vores undersøgelse viser, at 48 procent af medarbejderne ønsker at arbejde hjemmefra 1-2 dage om ugen,” siger hun.
Hun tilføjer, at hjemmearbejdet har givet en øget fleksibilitet, der er populær hos medarbejderne, som samtidig fortæller, at de ofte er mere effektive, når der arbejdes hjemmefra. 


Vi har også set, at coronaen med øget hjemmearbejde og med virtuelle møder har givet de mere introverte medarbejdere en større stemme og indflydelse. De stråler på virtuelle møder og er blevet coronaens skjulte helte. Den ændrede mødestruktur giver dem mere taletid, så vi nu bedre får deres ideer og tanker med. Det fører til mere kvalificerede forretningsbeslutninger. Den læring tager vi med os i til post-coronatiden,” siger Mikala Larsen.


Hver tredje medarbejder siger, at de har mere social kontakt med kollegerne, når de arbejder hjemmefra, end hvis de var på kontoret. 
Det giver stof til eftertanke, for der er nogen, der har gavn af den fysiske, sociale kontakt, mens andre ikke har det samme behov. Vi vægter i Nestlé Danmark de sociale relationer mellem medarbejderne højt, og vi efterstræber den balance, der er bedst for hver enkelt medarbejder,” siger Mikala Larsen.


Læs også her, hvordan Corona pandemien nu har gjort den virtuelle jobsamtale helt almindelig, og få Talent Acquisition Lead, Bolette Spottag Eisensees gode råd til, hvordan både ansøger og den ansættende part bedst klarer den virtuelle jobsamtale.  Læs også om, hvordan Nestlé og forbrugerspecialisten Anniina Emilia Riihijärvi håndterede de mange kontakter fra forbrugere på en ny måde, da Coronaen satte ind.